Google
Завдання - покласти край земельній сваволі чиновників

 Автор(и): Федір Іллюк
 
Органами прокуратури за останні роки порушено багато кримінальних справ у сфері земельних відносин. Проте своєчасне завершення їх розслідування затягувалося, як не дивно, через відсутність методики розрахунків збитків, завданих самовільним зайняттям земельних ділянок, їх нецільовим використанням. Таку методику нарешті розроблено та затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963. Сподіваюся, що тепер ця робота буде ефективнішою. 

Земля — одна з головних цінностей України і, водночас, ласий шматок для різного роду ділків і нечистих на руку чиновників. Останні, заради власної наживи, йдуть на всіляки спекуляції та порушення чинного законодавства. Попри офіційну заборону (принаймні до кінця 2007 року) продажу землі, нею торгують направо і наліво, від чого страждає, в тому числі, і бюджет країни та місцеві бюджети. Як покласти край земельному беззаконню, ввести у правове русло процеси приватизації та надання в користування земельних ділянок —питання на сьогодні досить актуальне і не просте. Ми спробували з’ясувати, що роблять для цього, зокрема, органи прокуратури? Наш сьогоднішній співрозмовник – начальник Головного управління нагляду за додержанням законів щодо прав і свобод та захисту інтересів держави Генеральної прокуратури України Сергій Домбровський.

Сергію Володимировичу, як би Ви охарактеризували нинішню ситуацію з дотриманням вимог земельного законодавства?

— Проблема справді досить складна. І, на жаль, порушення у цій сфері носять системний характер. Попри всі наші застереження, органи місцевої влади та місцевого самоврядування продовжують приймати незаконні рішення щодо надання у власність, оренду земельних ділянок. Незаконно змінюється цільове призначення земель, вилучаються особливо цінні ділянки, землі сільськогосподарського та лісогосподарського призначення. Результати прокурорських перевірок є тому підтвердженням. Тільки у поточному році за їх наслідками порушено 231 кримінальну справу, з яких 81 направлено до суду, задоволено 2,8 тис. протестів, розглянуто із вжиттям заходів понад 2 тис. приписів та подань, за актами прокурорського реагування до відповідальності притягнуто 2,6 тис. посадових осіб, за прокурорського втручання відшкодовано понад 20 млн грн. Можу також сказати, що за позовами прокурорів повернуто 3,9 тис. га земель.

Що, на Вашу думку, перешкоджає впровадженню ефективного державного контролю за землекористуванням?

— Перешкоджає відсутність розмежування земель державної і комунальної власності, незавершеність інвентаризації земель та їх грошової оцінки. На сьогодні фактично розмежовано лише 6 відсотків земель, проінвентаризовано 64 відсотки земель несільськогосподарського призначення та 55 відсотків земель населених пунктів. Лише у 75 відсотках населених пунктів проведено нормативно-грошову оцінку землі. Із 7 тисяч об’єктів природно-заповідного фонду половина не має встановлених меж, що, у свою чергу, призводить до незаконного використання та вилучення заповідних земель. Так, відповідно до Указу Президента України від 25.06.2007 р. за дорученням Генеральної прокуратури прокуратурою Києва проводилася перевірка законності рішень Київської міської ради щодо надання земельних ділянок в охоронній зоні Музею народної архітектури та побуту України Національної академії наук України. Як було з’ясовано, музеєм використовується земельна ділянка площею 116 га, межі якої в натурі не визначені, тому охоронна зона, як така, не встановлена. Водночас Київрадою поблизу музею з порушенням закону надаються великі площі земель під забудову. Зокрема, товариству “Науково-виробнича фірма “Укрінвестбуд” надано в оренду земельну ділянку площею 9,98 га для будівництва, експлуатації та обслуговування готельно-розважального комплексу та кінноспортивного клубу. Даним рішенням затверджено містобудівне обґрунтування щодо розміщення цього об’єкта. Однак, всупереч ст. 5 Закону України “Про основи містобудування”, Київрадою, при прийнятті зазначеного рішення, участі громадян та їх об’єднань в обговоренні містобудівної документації не забезпечено. З цих підстав прокуратурою м. Києва у липні 2007 це рішення опротестовано. Залишається недостатнім державний контроль уповноважених органів за охороною земель. Фізичними і юридичними особами щороку самовільно використовується близько 1 млн га земель. Приписи державних інспекторів органів державного контролю вони не виконують, тому третина виявлених порушень залишається не усунутою. А безкарність, звісно, породжує нову хвилю порушень.

Але ж хтось у цьому винен і має нести відповідальність?

— Можу сказати більше, посадовці органів державного контролю у регіонах самі вчиняють злочини. Зокрема, у липні поточного року прокуратурою Дніпропетровської області порушено кримінальну справу стосовно керівника міжрайонного відділу по контролю за використанням і охороною земель, який підозрюється в отриманні від приватного підприємця хабара у сумі 15 тис. грн. за приховання факту самовільного використання земельної ділянки у Кривому Розі. Зараз ведеться досудове слідство. Продовжуючи далі скажу, що зловживання службових осіб при виділенні земельних ділянок і є підґрунтям для незаконного їх використання, безоплатного вилучення за злочинними схемами та подальшого продажу на тіньовому ринку, від чого держава втрачає значні кошти. Особливо це стосується земель південного узбережжя Криму, Одеської, Київської та інших областей. Зокрема, в Одеській області розпорядженнями Овідіопольської райдержадміністрації трьом садівничим кооперативам (“Дайберг”, “Хуторок” та “Едем”) надано в оренду три земельні ділянки загальною площею 95,4 га для ведення садівництва, будівництва, розміщення споруд і мереж інженерного забезпечення садових будинків та інших об’єктів загального користування. У подальшому їх керівники організували приватизацію орендованих земельних ділянок на підставних осіб – нібито як на членів садівничих кооперативів. Після одержання державних актів права власності на землю, ці ділянки були продані, а кошти привласнені. За цими фактами у травні-червні поточного року прокуратурою області порушено кримінальні справи. Порушують вимоги земельного законодавства і місцеві державні адміністрації. У цьому році прокурори вже опротестували майже 3 тисячі незаконних рішень та розпоряджень, які приймалися даними органами із земельних питань. Зокрема, постановою Ради міністрів АР Крим від 08.05.2007 р. всупереч Земельному кодексу України одному з товариств (“Антал-Крим”) надано в оренду земельну ділянку площею 113 га для будівництва гольф-клубу на території Гурзуфської селищної ради Ялти. Прокуратурою АР Крим у квітні 2007 року заявлено позов до господарського суду про скасування цієї постанови. Прокуратурою Сумської області ще 20 грудня 2006 року направлено до суду кримінальну справу за ч. 3 ст. 365 КК України стосовно першого заступника голови однієї з райдержадміністрацій, який обвинувачується в тому, що, перевищуючи службові повноваження, незаконно видав розпорядження про надання у власність фізичним особам 150 га земель сільськогосподарського призначення вартістю понад 450 тис. грн. На сьогодні кримінальна справа ще знаходиться в суді. У ході її розгляду судом призначено експертизу щодо визначення оцінки земель.

 — Попри те, земельна ситуація в країні не покращується, а чиновники як брали хабарі, так і беруть.

— На жаль, це — так. Непоправної шкоди завдається окремими посадовцями навіть землям історико-культурної спадщини, площа яких складає всього 6,9 тис. га. Зокрема, прокуратурою АР Крим у 2006 році направлено до суду кримінальну справу за обвинуваченням у вчинені злочинів, передбачених ч. 2 ст. 364, ч. 3 ст. 365, ч. 1 ст. 366 КК України, колишнього голови Республіканського комітету з охорони пам’яток та культурної спадщини та його заступника, які надали 58 незаконних дозволів на відчуження земельних ділянок, віднесених до категорії особливо цінних. Сума збитків склала 16 млн грн. Вироком суду у січні поточного року винні особи засуджені. Непоодинокі випадки хабарництва з боку службових осіб різних рангів при наданні земельних ділянок у власність та користування. Так, прокуратурою Донецької області направлено до суду кримінальну справу стосовно голови райдержадміністрації, який отримав від заступника директора ТОВ хабар у сумі 26 тис. грн за надання товариству земельної ділянки. Вироком суду від 25.05.2007 р. його позбавлено волі на 8 років із забороною займати керівні посади протягом 3 років та з конфіскацією майна. Ще раніше повідомлялося про кримінальну справу, яка розслідувалася прокуратурою Києва за обвинуваченням начальника управління капітального будівництва Міністерства оборони України за ч. 3 ст. 368 КК України, який одержав хабар у сумі понад 500 тис. доларів США за погодження у наданні земельної ділянки для ведення будівництва. За вироком суду його позбавлено волі також на 8 років.

Думається, що і розбазарювання, і розкрадання землі — не єдина наша біда. Є ще проблема (досить болісна для країни) — забруднення земель промисловими відходами…

— Для органів прокуратури це — теж проблема. Можу сказати, що на сьогодні, за нашими даними, промисловими відходами зайнято 15 тис. га земель. З порушенням вимог законодавства експлуатуються полігони, з яких близько 56 відсотків не відповідають нормам екологічної безпеки. Щороку в порушення санітарних норм і правил токсичні промислові відходи розміщуються у природних рельєфних утвореннях – балках, ярах, долинах річок, від чого забруднюються земельні і водні ресурси. Кожен рік утворюється 3,3 тис. несанкціонованих звалищ, що призводить до забруднення близько 400 га земель. Зокрема, службові особи підприємства Шахтоуправління “Трудовське” (державне підприємство “Донецька вугільна енергетична компанія”) організували незаконне розміщення промислових відходів вуглезбагачення, чим завдано збитків земельним ресурсам на суму понад 500 тис. грн. Донецькою міжрайонною природоохоронною прокуратурою у липні поточного року кримінальну справу стосовно винних осіб направлено до суду. Повторю, забруднення земель промисловими відходами — проблема і для нас теж. І звісно, що силами лише органів прокуратури її не вирішити. На закінчення хочу додати, що органами прокуратури за останні роки порушено багато кримінальних справ у сфері земельних відносин. Проте своєчасне завершення їх розслідування затягувалося, як не дивно, через відсутність методики розрахунків збитків, завданих самовільним зайняттям земельних ділянок, їх нецільовим використанням. Таку методику нарешті розроблено та затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 р. № 963. Сподіваюся, що тепер ця робота буде ефективнішою.

                                                                                        "Всеукраїнська ліга захисту і правової підтримки бізнесу"
 

 
< Попередня   Наступна >